REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování | ![]() |
D35 Úlibice – Hořice: odvolání brzdí průzkum
U 16,3 km dlouhého úseku dálnice D35 Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) čelí podnětu podanému k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Neúspěšný uchazeč o zakázku na záchranný archeologický průzkum napadl výběr vítězného sdružení Samson Praha a Labrys. Nejprve podal námitky přímo k ŘSD, následně celou věc předal k posouzení antimonopolnímu úřadu.
„Je to zásadní zdržení. Bez provedeného archeologického průzkumu nemůžeme zahájit samotnou stavbu,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Podle něj je to poprvé, co zakázka na archeologii skončila u ÚOHS, a označil situaci za velmi vážnou.
Odhadovaná cena zakázky je 385 milionů korun, přišly dvě nabídky. První od sdružení Samson Praha a Labrys za 267 milionů korun, druhá od sdružení vedeného Univerzitou Hradec Králové za 433,8 milionu korun. ŘSD vybralo jako vítěze levnější sdružení.
Velmi podobný scénář se opakuje u historicky největšího stavebního tendru ŘSD – téměř 20 km dlouhého úseku dálnice D11 z Jaroměře směrem na Trutnov.
Podle údajů z nabídek jedno požadovalo za provedení prací 283 milionů včetně DPH, nabídka druhého sdružení je podle dokumentů v soutěži 414 milionů korun. Také zde sdružení kolem hradecké univerzity jako neúspěšný uchazeč podalo námitky proti výběru dodavatele záchranného archeologického průzkumu.
V tuto chvíli ŘSD námitky posuzuje. Pokud je zamítne a uchazeč se obrátí na ÚOHS, může dojít ke stejnému typu zdržení jako u D35. A to přesto, že jinak je příprava stavby téměř hotová – je vydané stavební povolení, pozemky jsou vykoupené a čeká se pouze na výběr zhotovitele. Nabídky má ŘSD obdržet v červnu.
Podstatou sporu je podle Radka Mátla především výtka k údajně nízké ceně vítězného uchazeče a také pochybnosti o splnění kvalifikačních podmínek. ŘSD však trvá na tom, že vítěz průzkumu všechny požadavky splnil. Navíc – firmy Samson Praha a Labrys pro ŘSD již podobné práce v minulosti prováděly.
ŘSD původně plánovalo zahájit obě stavby ještě letos. Kvůli průtahům způsobeným spory o archeologický průzkum se však tento termín dostává do ohrožení. Antimonopolní úřad má sice rozhodnout do tří měsíců, ale proti jeho rozhodnutí se lze ještě odvolat. Zpoždění se tak může dál prodlužovat.
Náklady na samotnou výstavbu dálničních úseků činí 12,8 miliardy Kč (D11) a 5,9 miliardy Kč (D35) bez DPH.
Zdroj: ŘSD
Vaše komentáře |